mardi 22 mars 2005

De se battre mon réalisateur s'est arrêté

A chaud, parce qu'il le vaut bien, ma critique Imdb du dernier film de Jacques Audiard, De battre mon coeur s'est arrêté.

MàJ : Mise à plat (en French) de cette réaction à chaud dans les commentaires.

French cinema pleased with itself. Once and again.

I'm trying to understand what those guys had in mind before the movie was put into production. The producer must have been pleased enough yet to cradle the new opus from a Great Film Auteur. The auteur himself ? He must have been pleased with the sample of a premise he had with the central character. That must be it: Jacques Audiard said in an interview he wanted to make a movie far less written than his previous directorial effort (Read my lips). What do you call that? Experimenting a new creative workshop or indulging in pretentious laziness? No, it's just a French disease: the auteur attitude. People keep telling you you're good and you end up believing them and then half your brain goes to sleep.

So there's Thomas, he does nothing with his life and certainly no good. Then Thomas gets the feeling he can do better. Not better in a spectacular way but anything that might strip him off his nihilistic way of life is welcome. OK. But his inner conflict is so flatly described the movie never pulls off. You know, this is the kind of movie where the director is pleased with his own sympathy for his loser of a hero. The director shoots him in a sympathetic way but you never empathize. Why? Because the director fails to get the lively thrust of this character in the frame. Audiard quotes
Il Bidone as a reference. Well, I'm sorry this is a perfect example of Fellini's failure to take his sympathy for losers off the ground. Sympathy might be a good starting point but if you keep playing that note over and over again till it's time for a conclusion, I suspect moviegoers will feel the movie doesn't deliver.

At best - or if you think you're here on a mission to pump up French auteurs - you can say the storytelling is smooth. Yet there's no storyline. Everything is linear, nothing builds up from a previous event and the overwhelming noir mood is supposed to swallow the episodic nature of the whole thing. Oh yes, something occurs that makes Thomas think he should catch up with his buried past of a promising piano pupil. It's not even an anecdote. And then... and after that... Yes it flows. Yes it goes nowhere. As most French films do when the boys in charge have come to think either they're big fat auteurs or nice little respected artists.
In the meanwhile fewer and fewer people go to the movies.

1 commentaire:

viktor a dit…

Thomas. Un personnage "mi-ange mi-démon" (comme se complaisent à l'écrire les journaleux) qu'on voit d'abord petite frappe qui ne se pose pas trop de questions (magouilles pas propres dans l'immobilier) puis qui tombe par hasard sur le prof de piano de sa défunte mère, lequel lui propose de venir passer une audition parce qu'il était un élève prometteur et qu'il lui a raconté avoir continué le piano.
A partir de là tout le film tourne autour de ce conflit intérieur. Que
dire de plus que ma critique imdb ? Un conflit intérieur ne fait pas un film, pas une histoire avec un début et une fin, ça fait un personnage, une ambiance : là rien à redire, le film est parfaitement réussi. Mais après il
va où ton personnage ? une fois posé le conflit comment tu nous intéresses à ce qui se passe ? Tout est forcément anecdotique et surtout la fin du film.
Or qd la fin te laisse sur ta faim tu te sens forcément floué en tant que spectateur.

C'est pour ça que je dis que c'est un défaut courant des films français qui touche mm (et surtout) les réals de talent : le film content de lui, content
de son idée de départ. Le producteur laisse carte blanche à l'auteur et ne vient pas remettre ne question son projet ce qui donne un résultat où la créativité
du gars est à moitié endormie. Endormie j'imagine sous les lauriers tressés par la critique qui l'a consacré auteur sans lésiner sur les louanges (cf théorie de W. Goldman sur la fin de carrière d'Hitchcock).